søndag 25. juli 2010

Bjødnalia og Urådalen

Hvor
Time kommune.
Sæland mellom Taksdal og Ålgård. Fra Ålgård, sving av til venstre mot Taksdal og Undheim. Eget skilt til parkeringsplass ved Sælandskogen.

Beskrivelse
Turen starter fra parkeringsplassen nordover og over bekken i øvre enden av Taksdalsvatnet. Deretter til høyre på god sti langs Taksdalsvatnet inn i Sæland naturreservat. Etter ca 15 minutter kommer du til en fin åpen plass hvor det er muligheter for både rasteplass og evt teltplass.
Vi skal derimot videre opp til venstre på god sti gjennom Urådalen. Stien går mye på steiner, så det kan være litt tungvindt for de aller minste barna. Dette er en populær tur og etter min mening litt lite egnet med hunder som drar myr!!! Jeg foretrekker å ferdes i litt mer åpent terreng med utsikt. Mye eiketrær her som er sjelden på Jæren og som vistnok stammer fra bronsealderen. Etter ca 1 time er du oppe i selve Bjødnalia hvor landskapet åpner seg. Her er det mange fine plasser å raste på. Har du mye krefter til overs, kan en tur opp på Ristølnuten (322 moh) sør for Bjødnalia anbefales.

>(Urådalen)

(Urådalen)
Turen fortsetter på grusvei langs Engjavatnet og over fjellet før en kommer ned til Sjelset gard. Denne etappen gir fin utsikt i flere retninger. En avstikker opp på Sælandsfjellet kan også anbefales og gir enda bedre utsikt. Videre på liten asfaltvei til Kleiva før en kommer ut på veien mot Taksdal. Her må du gå langs veien en god km tilbake til parkeringsplassen i Sælandskogen. Da har du brukt ca 1 time fra Bjødnalia.

(Utsikt langs grusveien)

Turen tok for vår del nøyaktig 2 timer.