søndag 11. januar 2009

Harejakt i drittvær







Fyttikatta for et vær. Det er meldt flomvarsel og 64mm nedbør for i dag, men har man bestemt seg for en jakttur så går man på jakt.
Indi skulle i dag få sin debut som harejeger og på vei opp i jaktterrenget var hun helt i skyene. Hun sprang rundt og snuste og tilbake til meg hvor hun hoppet på 2 bein og bjeffet lykkebjeff. Endelig skulle hun få bli med pappa på jakt hun også. Ikke bare Amy og Lea.
Vel oppe i terrenget skulle en nesten tro hun visste hva hun skulle gjøre. Hun holdt god nærhet til meg mens hun snuste på hver eneste busk. Hun har nok undersøkt flesteparten av einerbuskene på Jaktområdet mitt i Bjerkreim.
Etter ca 1 time skjedde det. Indi ble mer og mer intens mens hun finkjemmet bakken. Hun for inn i en einerbusk og ut på andre siden mens hun loset som besatt. Haren oppdaget jeg ikke med en gang, men så fikk jeg øye på den mens den skvatt oppover lia. Jeg heiv opp hagla, men avstanden var jo fort i lengste laget. Jeg syntes da losinga til Indi hortes ut som den vakreste serenade av Pavarotti. Haren var fort kommet opp på toppen av lia og Indi var etter hvert blitt litt distansert og etter en distanse på omtrent 1/2 kilometer så stoppet losen og hun kom slukøret tilbake. Jeg skrøyda uhemmet av henne for tross alt. EN HAREHUND VAR BLITT FØDT.
Vi valgte da å gå tilbake mot bilen og da fikk hun vinden midt imot og hun virket helt tullete der hun sprang og bjeffet og endevendte einerbuskene. Det var plutselig ei lita jaktbikkje jeg hadde med meg. Hun var tydelig opptatt av å gjøre meg tillags.
Plutselig sprang det ut 3 rådyr fra ett lite skogholt og hun begynte å synge som pavarotti med en gang. Jeg lo litt for meg selv for det så jo litt komisk ut. Hu må jo ha fått servert en stor dose selvtillit da hun forfulgte haren, men dette var da litt i overkant. hehe
Vel nede ved bilen tok jeg ut de andre 3 hundene våre og slapp dem ut på et stort inngjerdet område slik at de fikk springe ifra seg.
En fin søndag formiddag tenkte jeg, mens jeg grua meg til å komme hjem med 4 søkk våte og skitne bikkjer. Heldigvis har vi barn i familien som ønsker å tjene seg en slant;-) Iris var mer enn behjelpelig og nå sitter jeg og skriver med 4 rene hunder rundt meg i sofaen.
Gud livet er deilig, spesielt i en varm stua med kaffekoppen i den ene handa.
Takk for jakta Indi



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar