mandag 29. desember 2008

En cavalier etter hare


Hareterrenget mitt i Bjerkreim er krevende å gå i uten harehund. Einerbusker, andre busker og steinur, men sykt med hare. Fikk nettopp en forsinket God Jul-hilsen fra grunneieren som sa han trengte smultringer og ønsket meg opp en tur. Jeg måtte huske å ta med meg hagla for nå ved siste snøfall hadde han tatt seg en tur i terrenget og så flere harespor. Det stemmer nok det tenkte jeg for under rugdejakta der ser jeg så og si alltid harer.
Der kommer nemlig Indi inn. Hun er ei lett lita tispe på 8kg som er spinn hakka gal etter pus. Har tatt henne med på luftetur i harepusland i fjor og sa: finn pus.
Bikkja ble spinnvill og saumfarte hver eneste einerbusk etter pus og spora som en gal.

Er temmelig sikker på at hun kan brukes, for når hun forfølger noen av naboenes katter hjemme så loser hun helt til evig tid. Satser på å ha meg ei haretispe der ja, selv om fruen er litt redd for at jeg skal skyte feil. Eg prøve å berolige så godt jeg kan... Bruker tross alt ikke briller enda.
Så får vi se, for jeg jakter ikke hare lenger enn ett par uker inn i det nye året av hensyn til harens formeringstidspunkt.
Den som venter får se.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar